Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 49 000 studenter och 6 400 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar Göteborgs universitet till en bättre framtid.

Göteborgs universitet har en stor och omfattande extern webbplats med cirka 50 000 besökare varje dag. För intern information till medarbetare och studenter finns två portaler. I september 2020 lanserades en ny gemensam extern webbplats för Göteborgs universitet, och vi är mitt uppe i det spännande arbetet med att förvalta och förädla vår webbplats. För att underlätta arbetet och höja kvalitén på universitetets webbplats har kommunikationsenheten i uppdrag att ge användarna av våra publiceringsverktyg stöd, support och utbildning. Idag består webbsupporten av två medarbetare och vi behöver utöka med ytterligare en webbredaktör.

Placeringen är på kommunikationsenheten som är en del av den gemensamma förvaltningen. Här får du 35 kollegor inom områdena press, sociala medier, visuell identitet, populärvetenskap, evenemang, webb med mera. Vi har våra lokaler i Vasastan i centrala Göteborg. 

Kommunikationsenheten har ett övergripande ansvar för att planera och producera innehåll och aktiviteter där Göteborgs universitet som helhet står som avsändare.

Arbetsuppgifter

Som en del i webbsupporten kommer du att ge redaktionellt och visst tekniskt stöd och support till universitetets användare av våra två CMS samt PIM-verktyget Akeneo, som används för att skapa våra kurs- och programbeskrivningar i vår nya digitala utbildningskatalog. Eftersom du kommer att ge universitetets webbredaktörer stöd och utbildning i att skapa och publicera innehåll, krävs god stilistisk förmåga och kunskap om hur du bäst skriver för webben.

I tjänsten ingår också att skapa nya webbytor till organisationen, administrera söktjänsten, analysera webbstatistik och agera stöd till systemförvaltare och webbredaktörer. Det krävs goda kunskaper om sökoptimering, tillgänglighet och användbarhet. Det gäller att ge webbanvändarna en lösning snabbt, professionellt och på ett trevligt sätt.

Kvalifikationer

  • Krav på akademisk utbildning inom exempelvis medie- och kommunikationsvetenskap, journalistik eller utbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig
  • Krav på mycket goda kunskaper i ett publiceringsverktyg
  • Krav på webbtekniskt kunnande och förmåga att förstå och ta till sig nya funktioner inom webbområdet
  • Krav på dokumenterad kunskap om tillgänglighet och användbarhet på webb
  • Krav på kunskap om webbanalys
  • Krav på minst två års erfarenhet av liknande arbete
  • Krav på erfarenhet av att arbeta med stora komplexa webbplatser
  • Krav på mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
  • Krav på goda kunskaper i engelska
  • Meriterande med erfarenhet av arbete i publiceringsverktyget Drupal och InfoGlue
  • Meriterande med erfarenhet från Siteimprove
  • Meriterande med goda kunskaper i Excel
  • Meriterande med arbete inom offentlig förvaltning.

Som webbredaktör i supportgruppen behöver du vara serviceinriktad och tycka om att hjälpa människor. Du kommer att finnas mitt i verksamheten och behöver därför ha lätt för att knyta kontakter och kunna samarbeta med olika delar i en stor organisation. God kunskap om och intresse för de regelverk och planer som styr universitetet eller annan offentlig förvaltning är viktigt för anställningen. Du måste kunna arbeta både självständigt och samarbeta med andra. Felsökning inom supportarbetet är A och O och du måste därför gilla problemlösning och vara logiskt lagd. För att tjänsten ska passa dig behöver du vara lösningsorienterad, ha en väl utvecklad pedagogisk förmåga och ha ett stort tålamod med människor.

Anställning

Anställningen är tidsbegränsad 12 månader, med omfattning 100% och med placering tills vidare vid Kommunikationsenheten. Tillträde till anställningen sker 2021-01-01 eller enligt överenskommelse.

Kontaktuppgifter för anställningen

Har du frågor om anställningen är du välkommen att kontakta Lisbeth Kinnunen, sektionschef, tel: 031-786 1065, lisbeth.kinnunen@gu.se

Fackliga organisationer

Fackliga företrädare vid Göteborgs universitet hittar du här: https://www.gu.se/om-universitetet/jobba-hos-oss/hjalp-for-sokande

Ansökan

Du söker anställningen via Göteborgs universitets rekryteringsportal genom att klicka på knappen "Ansök". Du som sökande ansvarar för att ansökan är komplett i enlighet med annonsen och att den är universitetet tillhanda senast sista ansökningsdag.

Ansökan ska vara inkommen senast: 2020-12-09

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Universitetet tillämpar individuell lönesättning.

Enligt Riksarkivets föreskrifter är universitetet skyldigt att förvara ansökningshandlingar i två år efter tillsättningsbeslutet. Om du som sökande till en anställning särskilt begär tillbaka dina handlingar återsänds de när de två åren har förflutit, i annat fall kommer de att gallras ut.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Kontaktpersoner